
Akademi Hijau
Cabaran 2030 Bandar Rendah Karbon












Akademi Hijau
Cabaran 2030 Bandar Rendah Karbon














PUTRAJAYA, 9 Mei (Bernama) — Malaysia telah mengambil langkah penting ke arah masa depan tenaga bersih dengan memperkenalkan Projek Pembangunan Stesen Pengisi Minyak Hidrogen Mudah Alih (MHRS), berfungsi sebagai pemacu inovasi dalam sektor mobiliti berasaskan hidrogen.
MHRS bernilai RM15 juta, projek perintis dalam sektor mobiliti hidrogen di Semenanjung Malaysia, terletak di Presint 2 di sini dan mampu membekalkan 50 kilogram hidrogen setiap hari melalui stesen berskala kecil itu.
Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Chang Lih Kang berkata MHRS bukan sahaja memacu penyelidikan dan pembangunan dalam teknologi hidrogen dan sel bahan api, tetapi juga menyokong sasaran negara untuk mencapai pelepasan karbon sifar menjelang 2050.

“"Pada masa ini, tiada kenderaan berkuasa hidrogen di Malaysia, tetapi kami mempunyai pembekal kenderaan elektrik sel bahan api hidrogen (FCEV). Infrastruktur asas untuk mengisi minyak FCEV perlu diwujudkan bagi mempercepatkan penggunaan hidrogen sebagai bahan api dalam sektor pengangkutan dan mobiliti," katanya pada sidang media selepas melancarkan MHRS di sini hari ini.
Projek itu disokong Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) melalui Pusat Nanoteknologi Nasional (NNC) dan NanoMalaysia Berhad (NMB), dengan kerjasama PETRONAS Technology Ventures Sdn Bhd (PTVSB), Sime UMW, UMW Toyota Motor Sdn Bhd (UMWT) dan Perbadanan Teknologi Hijau dan Perubahan Iklim Malaysia (MGTC).
NMB, sebagai pentadbir aset yang mewakili MOSTI, bertindak sebagai pengendali stesen MHRS dan tapak ujian untuk teknologi baharu untuk meneroka peluang komersial jangka panjang.
PTVSB membekalkan hidrogen dan menyelia kejuruteraan, perolehan, pembinaan dan pentauliahan stesen (EPCC) manakala Sime UMW dan UMWT menyediakan tiga kenderaan berkuasa hidrogen Toyota Mirai dan menawarkan perkhidmatan operasi dan penyelenggaraan yang penting.
Mengulas lanjut, Chang berkata MHRS memainkan peranan untuk mendidik orang ramai tentang status semasa teknologi hidrogen dan menunjukkan bahawa hidrogen kini boleh digunakan sebagai bahan api untuk kenderaan. ”
… Tetapi kita perlu mencipta ekosistem terlebih dahulu. Kerana kita bermula dari awal. Kami tidak mempunyai pengguna dan bekalan tetapi kami menyasarkan menjelang 2030, akan ada FCEV di jalan raya Malaysia,‘ katanya.
Sementara itu, ketua pegawai eksekutif NMB Dr Rezal Khairi Ahmad dalam ucapannya berkata MHRS bukan sahaja akan menjadi pemangkin kepada infrastruktur tenaga bersih tetapi juga membuka laluan kepada pelaburan dan inovasi serta mengukuhkan kedudukan Malaysia sebagai hab serantau bagi teknologi hidrogen.
“Di bawah kepimpinan MOSTI, NMB akan terus memanfaatkan potensi penuh MHRS dengan kerjasama erat dengan pihak berkuasa tempatan, pihak berkepentingan dan pemain industri untuk menjadikan Putrajaya sebagai titik permulaan bagi transformasi mobiliti berkuasa hidrogen negara,” katanya. — BERNAMA
Sumber: Bernama